De multe ori i-am mulțumit lui Dumnezeu că am un copil sănătos, fără probleme, care râde, aleargă, se joacă, crește frumos și se bucură de viață. Am citit multe povești despre copiii cu autism care m-au impresionat și m-au făcut să mă gândesc cum arată viața acelor părinți, prin ce trec, cât de greu trebuie să le fie, ce se petrece în sufletul lor și cum se zbat și fac tot ce le stă în putință să își ajute copilul. Mi-e greu să îmi închipui toate acestea, însă fiecare poveste mă impresionează și mă aduce și mai aproape de această lume, mă face să îi înțeleg mai bine pe părinți, pe copii și nevoile lor. Și când aflu despre astfel de povești, vreau să vi le dăruiesc și vouă, să ajungă la cât mai multă lume. La mine a ajuns povestea lui Remus, un copilaș care suferă de autism și a cărui viață a început să se transforme în bine cu ajutorul programelor Asociaţiei de Terapie Comportamentală Aplicată-ATCA. Povestea impresionantă e scrisă de Beatrice Ionescu, Fundraising Manager la ATCA.

De la bucurie la tăcere

„Remus e un mic gentleman care m-a cucerit din prima zi când m-a salutat foarte relaxat cu ,,Bunădomnişoară!’”. Povestea lui începe într-o luna călduroasă de varăîn iulie 2012. Aşteptat cu nerăbdare de părinţii şi bunicii lui, a crescut înconjurat de dragoste şi atenţieCa toţi copiii fericiţi era plin de viaţă, ghiduşie, chiar le-a făcut un cadou părinţilor în ziua în care a împlinit 1 an: primii paşi. La vârstă de 1 an şi şase luni, nimeni nu mai putea  se ţină după el prin parc. Veselia lui era molipsitoare pentru toţi cei din jur. Până cândîntr-o zi nu a mai răspuns nimănui.

Peste noapte, Remus s-a închis într-o realitate paralelăZâmbetul lui s-a stins. Bucuria lui de a trăi a dispărut. Nu mai comunica cu nimeni din jurul lui. Avea doar doi ani şi trei luni.

Un diagnistic care i-a zguduit pe părinți 

„Mergeam cu el în parc şi se juca singur cu pietre şi beţe. Unde găsea găuri sau coşuri de gunoi, băga pietrele şi beţele în găuri. Erau zile în şir în care nu aveam voie să ieşim din casă fără o sticlă goalăîn care  bage pietricele găsite pe jos. Nu mai vorbea, nu răspundea la nume nici măcar din a două sau a treia strigare. Nfăcea contact vizual decât forţat. Mergea pe vârfuri mereu şi-şi flutura mâinileAlerga în cerc. Era mai interesat  alinieze jucăriile sau  le trântească decât  se joace adecvat cu ele. Nu imita pe nimeni din jurul lui, nu reacţiona la sunete sau la oameni. Pur şi simplu, era un copil extrem de cuminte şi izolat, care reacţiona la interacţiunea cu mine doar din când în când, cel mai mult dacă primea ceva de mâncare la schimb”povesteşte acum mama lui.

La vârstă de doi şi şase luni părinţii l-au dus la câţiva specialişti în domeniul psihologiei infantile şi atunci lumea lor s-a cutremurat. Singurul lor copil, bucuria lor şi a bunicilor a fost diagnosticat cu autism infantil pe palier lingvistic, cognitiv şi social.

Multă speranță, curaj și încredere

Mămica lui Remus este o femeie puternică, a adevărată luptătoare pentru puiul ei. A căutat soluţiispecialişti, s-a documentat, a învăţat tot ce se putea despre această tulburare comportamentală. Pur şi simplu a refuzat  se dea bătutăŞi astfel, Remus a păşit pe lungul drum al terapiei comportamentale aplicate, pentru a se întoarce înapoi la părinţii care urmăreau cu înfrigurare fiecare semn de recuperare. La început a opus rezistenţă. A plâns, a bătut, a muşcat. I s-a explicat  este înconjurat de oameni care îl ajută.

La şase luni după ce începuse terapia, la nivel cognitiv, recuperase deja foarte mult. Programul lui conţinea trei ore de terapie specializată la centru şi trei ore acasăîmpreună cu mama lui. Week-end-urile erau alocate terapiei acasă cu mamaexperienţelor noi în natură şi încercărilor de socializare în parc.  Tot ce era natural pentru un alt copil, pentru Remus era un efort continuu, o luptă tăcută care se dădea în lumea lui micuţă.

Lumea lui Remus s-a deschis. Azi recită poezii și spune povești

După un an şi două luni de terapie, Remus a început din nou  comunice, formula propoziţii inteligibile din două-trei cuvintesocializa aproximativ adecvat cu alţi copii. Dornic de noi experienţeera curios de lucrurile din jurul lui. Deşi era doar un început firav, părinţii au început  întrevadă din nou un viitor frumos pentru puiul lor.

La puţin peste doi ani, programul lui Remus este compus din şase ore de grădiniţă cu însoţitor, urmate de două ore de terapie specializată, alte două ore de înot pe săptămână, o oră de pian şi o oră de logopedie. Toate combinate cu ore petrecute în naturăplimbări în toate zonele aglomerate din oraş şi experienţe noi în afară oraşului.

Astăzi micul nostru getleman ne încântă cu saluturi galante, recită poezii şi spune poveştiSe poate juca cu orice copil şi face paşi mari spre recuperare sub spravegherea mamei sale şi a specialiştilor de la Asociaţia de Terapie Comportamentală Aplicată-ATCA. Oricine îl vede nu observă nimic în neregulă cu el. Este un mic domn simpatic, vesel şi plin de energie.

ATCA. O nouă șansă pentru copiii cu autism

Pentru alţi 110 copii, la ATCA rescriem zi de zi povestea în cele 2 centre de terapie: Open şi ABA Academy. De 9 ani, sub atentă supraveghere a Ancăi Dumitrescucare este primul specialist român acreditat internaţional în terapia ABA, fiecare copil este integrat în programe de recuperare şi pentru peste 80% dintre aceştia, anual, se deschid noi orizonturi la grădiniţă sau şcoală.

Peste 1000 de copii cu vârste cuprinse între 1 şi 4 ani beneficiază de evaluare gratuită prin programul „Autism Start”. Şansele lor de recuperare cresc simţitor o dată ce terapia este începută cât mai timpuriu. În Româniaîn fiecare an,din 68 de copii este diagnosticat cu tulburare de comportament din spectrul autist. Frustrarea şi neputinţa cuprind părinţii atunci când nu ştiu cum  îşi ajute puiul.

Împreună cu terapeuţii de la ATCA, 500 de părinţi învaţă cum  îşi susţină şi înţeleagă copiii şi participă gratuit la cursuri de dezvoltare personală menite  le arate  nu sunt singuri şi  oricărei probleme i se poate găsi o soluţie.

În ultimul anevenimentele de formare au adunat peste 1500 de terapeuţi, părinţi şi cadre didactice care au devenit un real sprijin în paşii pe care micii eroi îi fac zi de zi înapoi în familia lor şi în societate. Prin proiectele concentrate de integrare a copiilor în şcoli şi de training al cadrelor didactice, 800 de dascăli vor şti cum  îi îndrume pe cei peste 100 de copii care se integrează anual în grădiniţe şi şcoli.

De-a lungul timpului, Asociaţiei de Terapie Comportamentală Aplicată-ATCA i s-au alăturat peste 50 de parteneri juridici şi 15.000 de persoane careprin donaţiile lor au făcut posibile aceste proiecte.

Cum poți ajuta

Şi povestea merge mai departe.
John Lennon spunea  „un vis pe care îl visezi singur e doar un vis. Un vis pe care îl visezi împreună cu ceilalţi este realitate.” 

E trist  trăieşti singur când eşti mic. Noi, la ATCA, ne dorim  ajutăm copiii aceştia  îşi găsească drumul înapoi în familiile lor şi în societate.  Avem nevoie de ţine   creăm împreună realitatea.

Cum?
Hai  vorbim!

Un copil cu autism nu poate vorbi cu tine, nu răspunde. Autismul îl ţine captiv. ATCA vorbeşte în numele copiilor pe care îi susţine prin proiectele saleÎncheie un contract de sponsorizare şi direcţionează până la 20% din impozitul pe profit. Astfel, în timp, poate te vei aşeza la masă chiar cu unul din micii noştri eroi. Sau direcţionează 2% din impozitul pe venit. Este atât de simplu  faci o fapta bună!”

Iată și un filmuleț care arată munca terapeuților cu copiii la ATCA: https://www.facebook.com/asociatiatca/videos/1434073146649901/

Povestea lor e impresonantă și ce reușesc să facă acești oameni merită tot respectul. Să încercăm să îi ajutăm și pe ei, dar mai ales pe copiii care au atât de mare nevoie de o șansă și pe părinții care așteaptă ca minunile lor să poată zâmbi din nou și să se poată uita cu bucurie în ochii lor.

Foto cover: www.shutterstock.com

Foto text: Asociația ATCA

2

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *