Plătește-te pe tine primul! Școala de bani – #DPT12

Am avut mereu o problemă cu banii, în sensul că mi-au scăpat mereu printre degete și nu prea am reușit niciodată să economisesc. În urmă cu câțiva ani am urmat un curs de bani online din care am rămas cu două lucruri bine întipărite în minte: să am grijă de bani și să îi respect (să îi așez cum trebuie în portofel, să știu câți bani am la mine și în cont etc.) și să economisesc. Am creat atunci un cont de economii în care transfer mereu o sumă când iau salariul. Partea proastă este că, la final de lună, umblu mereu în cont și transfer bani înapoi, în fluxul curent de cheltuieli, așa că acel loc în care banii ar trebui să stea și să se adune este mai mereu… gol. Am învățat însă o mulțime de lucruri interesante la Școala de bani, seminarul practic pe care ni l-au ținut  reprezentanți ai programului omonim al BCR la cea de-a 12-a întâlnire din seria Digital Parents Talks, școala bloggerilor părinți.

Cheia este economisirea

Primul lucru care m-a frapat a fost chiar acesta, înscris și pe semnul de carte din lemn pe care l-am primit alături de o agendă inscripționată cu Școala de bani: Plătește-te pe tine primul! Uau! Asta chiar e o revelație! Specialiștii BCR care ne-au fost speakeri la seminar, toți membri ai echipei programului Școala de bani al BCR – Alina Nicolae, Adriana Istrate și Bogdan Ștefan – ne-au explicat importanța acestui gest de a pune bani deoparte prima dată când luăm salariul. Ba mai mult, cel mai bine ar fi să creăm un cont în care să nu avem acces în care să punem bani lunar, fără să ne mai gândim că acea sumă ne trebuie la altceva sau că am putea face altceva cu banii aceia. Într-un timp relativ scurt se va crea obișnuința și gestul va deveni automat. Iar aceste economii care se vor acumula în timp ne vor prinde foarte bine! Important este să ne obișnuim să le facem! Cheia este repetiția și perseverența 🙂

7 pași pentru un plan financiar de succes

Specialiștii de la BCR ne-au ghidat pe toți bloggerii participanți într-un exercițiu practic care a vizat alcătuirea unui plan financiar de succes. Primul pas a fost identificarea veniturilor proprii sau cumulate cu cele ale partenerului, adică “declarația de avere” a familiei. Când vrem să facem un plan financiar, este foarte important să știm cum stăm, care ne sunt veniturile lunare și anuale, ba chiar mai mult decât atât, ce bunuri posedăm, ce avere avem. Aici intră terenurile, chiriile, apartamentele (dacă avem în proprietate), mobila, chiar și bijuteriile. Din suma rezultată scădem datoriile (împrumuturile, ratele la bănci etc.) și obținem astfel valoarea averii nete personale.

Al doilea pas este analiza fluxului de lichidități. Sună complicat, dar de fapt este o radiografie a veniturilor și cheltuielilor lunare și anuale. Teoretic, cu toții știm cât cheltuim în fiecare lună, dar practic rareori punem pe hârtie toate cheltuielile, de la cele mai mărunte până la cele mai însemnate, ca să avem o oglindă a circuitului banilor noștri. E un exercițiu bun care merită făcut lunar. Așa ne putem da seama câți bani se duc, de xemplu, pe utilități, mâncare sau cheltuielile cu mașina personală și ce sume alocăm pentru sănătate, distracții, timp liber, vacanțe, cadouri sau donații. Eu mi-am dat seama că fac și donații și cadouri (pe care de obicei uit că dau bani) și, chiar dacă nu mi se pare, aloc și bani pentru asigurări și sănătate.

Stabilirea unor obiective generale și financiare este al treilea pas prin care am trecut la workshop, îndrumați de specialiștii BCR. Cu alte cuvinte, ce îmi doresc să realizez, ce priorități am și în cât timp vreau să le ating. La obiectivele financiare am bifat pe listă vacanțele, construirea unei case și chiar alcătuirea unui fond de studii pentru copil. Da, e un lucru la care nu m-am gândit până acum, dar care ar fi bine să îl iau în calcul 🙂

Următorii pași te pun în papucii unui manager: dacă vrei să îndeplinești anumite obiective, trebuie să faci un plan de acțiune (5) și să creezi un buget personal lunar și anual (6). Și aici primul pas este economisirea! Sfatul specialiștilor – înscris, de altfel, cu litere de-o șchioapă și pe planșele cu care am lucrat – este foarte clar: Plătește-te pe tine înainte de toate! Gestionează restul cheltuielilor cu banii rămași. Ca să creăm bugetul, avem în vedere că acesta nu este o trecere în revistă a veniturilor și cheltuielilor din trecut, ci a celor planificate pentru viitor. Sfatul specialiștilor este să punem deoparte, lunar, 10% din venit și să utilizăm restul de 90% pentru acoperirea cheltuielilor din luna pe care o planificăm.

Ultimii trei pași urmăresc administrarea investițiilor, gestionarea lipsurilor, a creditelor și a datoriilor și revizuirea progresului făcut. Ne orientăm către ce vrem să investim și cât de dispuși suntem să riscăm – printre opțiuni putem lua în calcul acțiunile, titlurile de stat, depozitele bancare, piața Forex, dar și cumpărarea unui imobil cu scopul închirierii. Vedem apoi dacă avem datorii și ce opțiuni de reducere a acestora avem (creșterea veniturilor, economisirea, împrumutul, reducerea cheltuielilor etc.). În final e bine să ne revizuim măcar o dată pe an planul financiar și să vedem ce am realizat – dacă am atins randamentul anticipat, dacă s-a schimabt situația fiscală și dacă avem reușit să avem un buget echilibrat.

PFA sau SRL? Cum îți poți maximiza profitul

În partea a doua a întâlnirii #DPT 12 am aflat de la Delia Olteanu – specialist pe programul de start-up la BCR și manager birou produse creditare pentru companii în cadrul  BCR, cu 10 ani experiență în gestionarea clienților din microcompanii și managementul produselor de finanțare – despre diferența dintre PFA și SRL și despre câțiva indicatori pe care trebuie să îi avem în vedere când ne gândim la creșterea profitului. PFA-ul este o entitate specializată , dar e limitată din punctul de vedere al veniturilor pe care le poate face. Așa că, dacă dorim mai mulți bani, trebuie să ne gândim la un SRL. Obiectivul unei companii este să genereze valoarea adăugată pentru acționarii săi, așa că maximizarea profitului va fi întotdeauna un punct foarte important de atins. Daniela Olteanu ne-a ținut o scurtă, dar foarte eficientă și concentrată lecție de economie în care am aflat despre investiții și circuitul banilor într-o afacere. Nu întotdeauna dacă avem succes și vânzări putem spune că afacerea merge ca pe roate. Antreprenorul devine un jongler, iar provocarea sa cea mai mare este cum reușește să administreze atât termenele de încasare și plată, cât și timpul de stocare al produselor, iar de calculul corect al acestei ecuații depinde succesul afacerii.

Ca de obicei, și această ediție a Digital Parents Talks a fost foarte interesantă, bogată în informații utile și, aș putea spune, chiar revelatoare. Eu una am început să mă gândesc cu mai mare atenție la banii mei și mai ales la economii și primul pas este să îmi dechid un cont unde să economisesc, pentru început, 10% din venituri, fără să mai umblu la acei bani. E o provocare 🙂

Sponsorii și partenerii evenimentului au fost BCR, Lidl și gazdele noastre foarte generoase, DGASPC Sector 6, care ne primesc mereu la minunatul Conac Golescu Grant. Felicitări organizatorilor, Ana Nicolescu și Lavinia Pavel de la Parenting PR 🙂

Fotografii de Mihai Răitaru

Au mai scris pe subiect:

 

 

2

3 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Instagram

  • #jasmine #spring #perfume #sunnyday
  • Go #TeamHope! #halfmarathon #HHC #hopeandhomesforchildren #quartzMedia #QuartzTeam #PRlifestyle #PR #events
  • Old church in #bulgaria :-) #beautifulplaces #trip #holiday #family #friends #arhitecture
  • Beautiful, almost unreal :-) #waterfall #bulgaria #hotnitsa #trip #holyday #friends #nofilter
  • My favorite :-) #lilac #spring #scent
  • About last night #HopeConcert #quartzMedia #QuartzTeam #PR #events #blueheart💙 #children #HHC

Follow Me!