mrochielilianaturoiu

Marta Ușurelu – ținută Liliana Turoiu, foto Amalia Savinescu

Jurnalismul e viața ei, face asta cu pasiune de 22 de ani. Din 2010, de când a preluat conducerea Revistei BIZ, Marta Ușurelu a rescris regulile presei de business, impunând noi standarde de calitate și inovație. A reinventat zona de evenimente de afaceri, aducând seriozitate, dar și multă imaginație acolo unde lucrurile păreau să stea pe loc. Alături de o echipă excepțională și loială, a readus la viață un brand care era pe moarte, reușind să facă din BIZ cea mai citită și apreciată revistă de business din România. Împreună cu echipa de jurnaliști a creat numere extraordinare peste hotarele țării, scriind direct din punctele fierbinți ale economiei mondiale. A mișcat munții și a transformat imposibilul în realitate. Totul pentru că a încercat și a îndrăznit să creadă că se poate. Și a reușit.

Marta Ușurelu este modelul de manager care reușește să schimbe lucrurile prin determinare și multă muncă, dar și datorită unui „ingredient” mai puțin obișbuit: crede în magie. Și acest lucru l-a învâțat de la fiul ei de 8 ani, Nicolas. (Foto cover: Amalia Savinescu)

De ce ai ales să te faci jurnalist?

Inițial am vrut să mă fac profesor de istorie, dar apoi mi-am dat seama că profesor de filosofie e cel mai potrivit și am urmat Facultatea de Filosofie. Am și predat o săptămână și a fost diferit față de cum mă așteptam… Mi-am dat seama că nu vreau să fiu profesor. Nu voiam să le dau elevilor note mici, deși meritau. La un moment dat a trebuit să facem practică într-o redacție. Eram împotrivă și nu voiam să mă duc, dar era obligatoriu. După prima săptămână de practică deja m-am angajat la Vocea României, ziarul Guvernului pe vremea aceea. Am descoperit că îmi place foarte mult jurnalismul. Lucram la pagina de evenimente și scriam despre subiecte care se întâmplau în jurul meu. Despre piețele ambulante din intersecții sau faptul că toată lumea vindea pâine, oriunde și oricum, spre exemplu… Aceste subiecte, propuse din indignare la ședința de redacție, le plăceau editorilor, iar pe mine m-a încântat răspunsul lor și mi-a dat curaj.

Eros, io voglio fare una foto con lei!

 Cea mai frumoasă experiență din acea vreme a fost la concertul lui Eros Ramazzotti. Redactorul șef mi-a spus: „Ușurico – așa îmi zicea, de la Ușurelu – dacă nu te întorci cu o poză cu Eros Ramazotti de gât, te dau afară!” L-am crezut și m-am dus la conferința de presă gândindu-mă cum să fac o poză cu Eros.

Am mers la translatorul conferinței, o doamnă foarte amabilă, și am rugat-o să îmi spună cum se zice în italiană „vreau să fac o poză cu tine”. Nu o să uit niciodată această frază: „Eros, io voglio fare una foto con lei”. Mi-am notat și am repetat întruna. Și a început conferința. Era printre primele la care participam. Iar eu nu făceam altceva decât să repet în gând: „Eros, io voglio fare una foto con lei”. Când Marcel Avram a anunțat “ultima întrebare”, m-am ridicat în picioare și am strigat: “Eros, io voglio fare una foto con lei!” Eros a început să râdă, la fel și Marcel Avram… Am făcut poza, eram fericită! Fotograful a plecat înaintea mea în redacție și când am ajuns și eu, toată lumea mă privea ca pe un erou, reușisem! Acest lucru mi-a dat multă încredere. După această experiență am pornit la drum cu gândul că, dacă vrei cu adevărat ceva, trebuie să încerci.

De ce te-ai axat mai mult pe economic, ce ți-a plăcut la acest domeniu?

Nu m-am axat pe economic. Știi cum e în presă, te muți între departamente. De la Vocea României unde scriam pe news, am plecat la Cronica Română, unde am scris foarte mult pe social și sănătate. Am fost apoi la Ziarul Financiar, unde am lucrat la suplimentul Profil. Acopeream și partea de business, dar nu am scris niciodată pe industrii. Nu aveam această pregătire și nici nu am fost atrasă de domeniu. De la ZF am plecat la BIZ, unde am scris din nou pe companii și lifestyle. Am făcut tot felul de proiecte, dar fiind o revistă de business, a trebuit să învăț să fac și management de publishing. După 4 ani a ajuns redactor șef la BIZ și acum pot să vorbesc cu ușurință despre acest domeniu, dar nu fac niciodată analize. Am jurnaliști care asta fac și cred că e bine să fii specializat, fiecare om trebuie să își cunoască domeniul.

BIZ. De la agonie la extaz

martaeditorialCare era contextul atunci când ai preluat revista, în acel moment de cotitură?

A fost o decizie de moment. 2009 a fost o perioadă grea, în care s-au închis foarte multe publicații. Eu îmi găsisem să lucrez la Business Standard și, când m-am întâlnit cu acționarul să îi spun că plec, mi-a spus foarte relaxat că el pleacă din țară și că revista nu mai are nicio șansă. Am simțit un blocaj… Ani de zile am lucrat și dimineața și seara și în weekend-uri, așa se lucra pe vremea aceea. Ne trezeam de dimineață și veneam de drag la birou, niciodată nu întârziam, eram foarte încântați si cand avem ședințe la 11, 12 noaptea… Nici nu îmi vine să cred acum, când îmi aduc aminte, zici că este viața altcuiva ☺ Oamenii astăzi întreabă: “cum să faci ședințe noaptea?” Așa era, cine a lucrat în trusturi mari, cu publisheri care veneau doar noaptea, știe.

Mai mult, când am rămas însărcinată, am lucrat până în ultima zi, iar când Nicolas avea o lună și jumătate m-am întors la birou. Așa că mi s-a părut ciudat ca urma să se închidă BIZ-ul. Pentru mine BIZ era ceva foarte apropiat. Și atunci l-am întrebat pe acționar cu toată sinceritatea: “De ce nu vrei să preiau eu revista?” Am întrebat din suflet, deschis și onest, dar am fost privită cu neîncredere… M-a întrebat: “ce crezi tu că poți să faci si nu am făcut eu?” Nu știam partea de management. Eu veneam din redacție, dar am văzut ce NU tebuia făcut și nu voiam să renunț.

Revista avea mari datorii, era nevoie de fonduri. De unde ai făcut rost?

Aveam experiență și cu revista și cu evenimentele. Am avut atunci cea mai simplă discuție cu echipa mea și i-am intrebat: “Cine vrea sa rămână alături de mine în următoarele trei luni? Nu am bani de salarii pentru această perioada. Este o încercare! Dacă ne iese, ne iese!” Am început în august, am pregătit trei evenimente pentru toamnă și cu ele am reușit să plătim oamenii. Am reușit să facem primele proiecte și am început să construim.

N-a fost ușor. Tipografia nu ne primea decât dacă plăteam înainte, așa că a trebuit să găsesc o altă tipografie. Nu în țară, pentru că niciuna nu ne primea decât cu banii în avans. Așa am ajuns în Serbia.

Curierii, la fel, voiau banii în avans. A trebuit să căutăm fiecare furnizor în parte, să merg personal la toate întâlnirile, ca să reușesc să pun pe picioare un business.

M-am întâlnit cu toată lumea care era dispusă la întâlniri! Am reușit să reconstruiesc încrederea și deja în ianuarie reușeam să avem bani, să ne gândim să facem proiecte.

echipa-biz-2

Echipa BIZ la New York

Care a fost cel mai greu moment?

Am avut mulți bani de plătit din urmă, multe probleme și momente când am crezut că o să înnebunim și ni se părea că muncim degeaba, că nu avem nicio șansă… Cel mai greu a fost de Paște, în 2010, în vinerea mare, când intraseră banii și trebuia să plătim salariile, dar ne-au fost blocate conturile pentru că nu erau plătite taxele. Încă nu mutasem firma de la foștii acționari pe numele meu. Nu m-am gândit la acest aspect pentru că nu aceasta era ideea mea. Eu lucram ca să țin în viață revista, să salvez un brand…

Pentru că nu au fost plătite taxele, ne-au blocat conturile și am pierdut toți banii. Acela a fost momentul când m-am dus în redacție, m-am uitat în ochii oamenilor și le-am zis: “e vinerea mare și nu avem niciun ban, nu am cum să vă dau salariul acum și nici săptămâna viitoare. Trebuie să facem o nouă companie, să pornim de la zero.”

Am avut noroc că oamenii au rămas lângă mine. Toți. Am 18 oameni azi în echipa, dintre care 12 îmi sunt alături de mai bine de 8 ani.

Revoluție în jurnalismul de afaceri

Care sunt atuurile voastre, ale echipei BIZ? Ce apreciezi cel mai mult la oamenii cu care lucrezi?

Este o echipă care crede în idei și în puterea proiectelor. La început a trebuit să lucrăm cel mai mult cu neîncrederea. Vorbeam cu marii directori marketing, le spuneam că o să creștem, că o să dezvoltăm anumite direcții în ceea ce privește articolele, dar nu reacționau. În plus, mai era o mare problemă: fiind o revistă independentă, nu avea o marcă internațională sau un trust în spate, mulți ne priveau cu neîncredere. Cand le solicitam interviuri cu informații în exclusivitate, alegeau alte publicații.

Acesta a fost un punct important, să le arătăm că la noi trebuie să vină. Și am făcut ședințe. Ne-am gândit cu toții cum trebuie să ne poziționăm, ce trebuie să facem. Eram disperați că nu ne venea nicio idee genială… Dar, între timp, trebuia să facem proiecte, să mai scoatem o revistă, să mai facem un eveniment. Dacă voiam să supraviețuim, nu putem să așteptăm planul măreț. Și lucram. Așa am început să facem coperți, proiecte și subiecte imposibile pentru alte publicații, articole la care oamenii au reacționat frumos, au fost surprinși.

biz194copertapictatii

Coperta BIZ – 2010

Am făcut coperta cu “dezbrăcații”, așa îi spunem noi, ca nume de cod. Pepsi era sponsor la campionatul mondial de fotbal și în campania de promovare apăreau sportivii celebri la bustul gol, pictați în culori tribale, africane. Călin Clej de la Pepsi mi-a sugerat să iau ideea acestei campanii pentru o copertă cu oameni de afaceri, dezbrăcați și pictați.

Toată lumea zicea că nu se poate așa ceva. Cine o să accepte? Să convingi bărbați să se dezbrace la bustul gol e de un milion de ori mai greu decât să convingi o femeie!

Subiectul cel mai în vogă era atunci online-ul, care exploda si era o tendință care se potrivea perfect. Am ales, așadar, cei mai influenți oameni din online și am făcut o copertă spread (deci diferită ca și producție de ceea ce exista atunci) cu Marius Ghenea, cel mai cunoscut om de atunci din online, cu Bobby Voicu, cu Cristian Manafu, George Lemnaru, Radu Ionescu, Sergiu Biriș. I-am dezbrăcat – la bustul gol – i-am pictat, am făcut fotografii cu ei și a ieșit o copertă la care nu se aștepta nimeni!

De ce? Când vorbești despre presa de business, știi că vezi, de regulă, aceiași 10 manageri și 10 antreprenori care spun cel mai adesea lucruri fără substanță. Marii manageri și CEO s-au învățat că e suficientă funcția lor și nu consideră că mai și trebuie să spună ceva important. Ori noi le-am spus că nu mai facem articole în care să nu spună nimic. Pot aparea în altă publicație, dacă nu au conținut.

Am început, așadar, să impunem reguli pe partea de conținut, pentru că nu aveam nimic de pierdut. Ne-am propus să facem conținut bun și să determinăm astfel companiile sa vină la noi. Am început să facem proiecte unice, cu coperți cu benzi desenate, multe premiere în printul românesc. Am făcut, spre exemplu, o echipă de fotbal cu 11 CEO și GM, pe care i-am îmbrăcat în echipament de fotbal, i-am pus să joace pe un teren și i-am pozat. A fost o copertă care a făcut ocolul birourilor, toată lumea era înnebunită. Și asa, ușor, ușor a început să crească numărul edițiilor diferite.

Da, e greu să îi aduni laolată CEO și manageri concurenți. Niciodată nu vor să apară toți la un loc. Noi i-am adunat. Am făcut apoi coperta cu oamenii din PR. Nu îi adună nimeni un loc, pentru că sunt multe orgolii. Noi am reușit acest lucru. În toate domeniile i-am adunat pe concurenți, iar acum vin mult mai ușor la aceeași masă.

echipa-biz-3

Echipa BIZ la Singapore

Atuul echipei noastre este că am avut idei și am crezut în ele. Am vrut să arătăm că suntem o revistă de business care trăiește și care vine cu informație și conținut cu elemente wow! Acest model, într-o piață în care toată lumea e plictisită, a fost ca o scânteie. Se vede că noi suntem o avangardă, ca suntem diferiți. Iar în piață sunt oameni care ne iubesc și oameni care ne urăsc. E firesc, nici nu trebuie să ne iubească toată lumea.

Care este cea mai mare mulțumire pentru tine?

Că am învățat să spunem NU și am ales să lucrăm cu interlocutori și colaboratori care ne respectă munca. Nu e simplu. Și nici ușor. Pentru că pierzi banii de la companiile mari care vor company profile. Așa a fost mulți ani în presă și așa au pierdut publicațiile din valoare și la nivel de conținut. Noi am înțeles însă că banii aceia nu te ajută să supraviețuiești în print. Dovadă stau toate publicațiile care s-au închis. În plus, acei colaboratori nu-ți apreciază munca. Iar faptul că suntem o revistă independentă ne-a ajutat să putem să spunem NU.

Evenimente business de elită

Evenimentele BIZ sunt astăzi cele mai interesante și cele mai apreciate de pe piața de business. Cum le-ați creat?

Anul acesta se împlinesc 15 ani de Zilele BIZ, primul eveniment de afaceri care s-a organizat în România. A fost un fenomen care a schimbat piață de business, dar așa cum se întâmplă, după cateva ediții toate speech-urile erau vândute. Au fost ani de zile în care mergeai la eveniment și ascultai compania X sau Y care își făcea company profile. Dintr-un eveniment stindard a ajuns să fie un eveniment ca oricare altul, la care toată lumea se lăuda cu ce produse bune are, un eveniment care nu mai avea consistență. Dar asa era înainte de criză, se putea orice. Iar Zilele Biz aduna atât de mulți bani, încât nimeni nu se gândea sa schimbe ceva. În momentul când a venit criza toate evenimentele au fost puse pe hold.

Când am preluat revista, am preluat și toate evenimentele care erau sub brandul BIZ. Iar când am început, în toamna următoare, să organizăm Zilele BIZ, a trebuit să regândim evenimentul de la zero. Am mers la evenimente în afară, am început să vorbim cu oamenii din industrie, cu specialiștii și profesionișii, care sunt foarte conectați, cei care încă mai cred și vor să participe la evenimente adevărate. Astfel am gândit evenimente la care nouă, echipei, să ne placă să fim în sală. Eu moderez mare parte din evenimente, iar dacă mă plictisesc, înseamnă că e ceva rău. Nu trebuie să mă plictisesc! Iar oamenii care vin acolo trebuie să creadă în ceea ce spun.

N-a fost ușor și nu e ușor nici acum, după atâția ani… Dar se știe la BIZ sunt oameni care vor să schimbe lucrurile și care le fac diferit, despre mine se spune că sunt rea, mai hitleristă… Sunt tot felul de păreri ☺ Și, să știi, le apreciez. Decât să fie un eveniment despre care nu ai o părere, mai bine știi că la Zilele BIZ sunt profesioniști și în sală și pe scenă. Că redactorul șef sau jurnalistul care te invită nu te lasă să faci company profile, îți cer prezentarea și te atenționează dacă ai depășit timpul.

martainnovationDe-a lungul timpului ați lărgit foarte mult paleta de evenimente: de la Zilele BIZ la Social Media Summit, Social Media Camp, Best Marketing, BIZ Innovation Forum etc. Care e cel mai apreciat?

Este greu de spus… Zilele BIZ este separat în lista noastră de evenimente pentru că sunt 5 zile cu 5 domenii diferite. Tabăra de Social Media Marketing este un alt eveniment care a crescut și s-a schimbat radical de la lansare și până acum, la a 12- a ediție. A fost inițial un eveniment dedicat bloggerilor și companiilor, care s-a transformat într-o tabără de marketing și de networking tocmai pentru că nu prea aveai ce să vorbești atât de mult pe partea de social media. Trebuia să vorbești, de fapt, despre campanii și despre cum gândești un plan de comunicare și de marketing integrat. Și așa am evoluat ca și continut, iar dintre cei 100 de participanți de la fiecare ediție, doar 10 sunt bloggeri, restul sunt oameni din companii. Pentru foarte multă lume este o uimire să constate că nu este un eveniment despre social media. Că la multe ediții, în locația unde eram, la Pârâul Rece, nu am avut deloc internet. A fost foarte bine pentru că în momentul în care ai astfel de evenimente în care totul poate să fie online instant, e mai bine să nu fie. Oamenii sunt și mai curioși. Foarte mulți ne cer să facă transmisii online… Nu vreau. Avem o comunitate, există un core de 20 de oameni care se înscriu mereu pentru următoarea ediție, în rest sunt alții. Și este într-adevar frumos să vezi euforia oamenilor din companii care vin acolo foarte suspicioși și stau în bisericuțe, nu vor să vorbească, iar a doua zi, când îi pun la exerciții și să lucreze în echipă, își dau seama că au aceleași probleme si dileme. Își dau seama că împreună rezolvă mult mai ușor tot felul de situații și vin cu soluții. Acesta este secretul acestei tabere, iar oamenii din companii ajung să se împrietenească. Așa s-a creat o comunitate și sunt foarte mândră de asta.

editie-speciala-a-revistei-biz-la-bruxelles-si-proiectele-speciale-din-2011

Ediția specială BIZ de Bruxelles – 2011

Inovație în presa de business: BIZ World, numerele speciale realizate în străinătate

Cel mai frumos proiect al nostru este BIZ World. Numerele pe care le realizăm peste hotare. Am realizat opt ediții speciale până acum.

În ianuarie, la fiecare început de an, redacția se mută într-o capitală și facem un număr special din acea țară. Întotdeauna alegem orașul în funcție de contextul geopolitic. În 2010 era marea problemă cu Uniunea Europeană – se desface, nu se desface, ce se întâmplă? Atunci am lansat coperta cu EUROPA – EURO și PA. A fost un număr senzațional, ne-am întâlnit cu comisari europeni, cu oameni de lobby, cu specialiști în economie… Motivul pentru care am ales să facem acest număr e simplu. În România nu mai puteam obține previziuni economice clare. Cu oricine ai fi vorbit, în 2010, nu știa să spună cât va fie euro, ce o să se întâmple cu economia, mai vine o criză sau nu… Nu ai cum, ca și jurnalist bun, să vii și să revii cu declarații de la analiști care nu se adeveresc. Și atunci am mers la Bruxelles. Am trimis sute de emailuri și am reușit să stabilim 52 de interviuri. Cu 3 luni înainte de plecare am luat biletele de avion și cazarea. Toată lumea spune că trebuie să ai o infrastructură uriașă în spate pentru așa ceva. Nu-i chiar așa. Trebuie doar să vrei, atât. La Bruxelles am luat toată echipa, nu doar jurnaliștii. A fost un fel de bonus pe care l-am oferit, după momentul din 2009, când au stat toți alături de mine. Am mers cu toții și a fost minunat. Așa se sudează echipa.

Cât stați de obicei într-un oraș pentru a face un astfel de număr special?

O săptămână. Ne stabilim înainte toate întâlnirile și ședințele foto. În străinătate e diferit. Când vrei să faci un interviu, nu e ca în România. Ți se cer informații: ce fel de revistă ești, ce tiraj ai, cine e audiența ta, cine mai este pe domeniul tău în România, cu ce te diferențiezi… Am început să fim foarte pregătiți în domeniul acesta și să trimitem toate informațiile înainte și interlocutorii apreciază acest aspect.

Când am plecat în Belgia, am zis să facem un interviu și cu regele. Și i-am trimis și o solicitare. Am primit o scrisoare oficială prin care ni s-a răspuns, frumos și elegant, că ne felicită pentru idee și că ne susțin cu orice avem nevoie, dar că regele nu dă interviuri. A fost un nou moment în care am înțeles că trebuie să încerci. Până la urmă, scrisoarea primită de la cabinetul regelui a fost cea mai mare mulțumire.

În plus, în tot anul următor, niciuna dintre predicțiile pe care le-au făcut analiștii de acolo nu s-a contrazis. Totul a fost așa cum au spus, ceea ce arată că noi în România mai avem de învățat.

001-sir-george-iacobescu-canary-wharf-biz-magazine-564x745

BIZ Londra – 2012

A urmat apoi Londra, a fost iarăși un moment senzațional. Zona industrială și zona nouă, de business, cea mai puternică zonă din Londra – Canary Wharf –  a fost refăcută de un român, George Iacobescu. Noi l-am contactat în august și i-am spus că dorim să îl întâlnim în ianuarie, anul următor. Ne-a răspuns că ne primește. La scurt timp, spre marea noastră uimire, încântare și bucurie, regina Angliei a anunțat că îl face Sir pe George Iacobescu. Toate televiziunile din România erau la el la ușă, să facă interviuri, dar George Iacobescu a spus că nu dă niciun interviu până când nu apare revista BIZ în februarie, pentru că noi îl căutasem înainte să fie numit Sir. A fost un lucru care ne-a încântat pe noi toți, ne-a măgulit… Răspunsul lui a fost senzațional și am fost foarte fericiți.

Edițiile următoare au fost la același nivel. Am fost în New York și în Silicon Valley. Nu căutam români, dar în toate marile companii din America lucrează români, care, dacă nu sunt CEO sau CFO, sunt în departamentul de strategie. Compania care construiește noul metrou din NYC este condusă de un român.

În America am întâlnit români la cel mai înalt nivel și am fost încântați. Am făcut, firește, interviuri cu ei, deși am plecat de la ideea că nu căutăm români, ci mergem să vorbim cu cei mai buni specialiști de acolo!

Lecția? Dacă vrei să gasești oameni buni și adevărați, îi găsești. Dacă vrei să vezi doar tot ce e rău și urât, nu-i găsești. Iar noi scriem despre antreprenori și manageri care construiesc și schimbă fiecare lumea în jurul lui.

biz-sua

BIZ – New York & Silicon Valley – 2013

Românii sunt curajoși, inteligenți, au idei și se luptă pentru ele

Ai vorbit, ai intâlnit și ai scris despre foarte mulți antreprenori români. De ce crezi că ei rămân în România și nu pleacă în afară, deși ar putea să o facă? Ce caută ei aici, ce speră ei de aici?

Unii se duc și rămân, alții se întorc. Cine nu a ieșit din țară nu își dă seama că, de fapt, peste tot este la fel. Ca în multe alte țări, inclusiv în Occident, e la fel ca la noi. În Austria este atât de multă birocrație încât nimeni nu și-ar închipui că poate fi așa. Dar ei s-au obișnuit, și nimeni nu se mai plânge.

La polul opus, în Londra, în 30 de minute îți deschizi firma ta. Dar, pe de altă parte, dacă nu ai o idee bună și suficienți bani, plus noroc, nu reziști. Trebuie, așadar, să fii la locul potrivit, în momentul potrivit ca să reușești. Se știe.

În Singapore, daca îți faci un business, trebuie ca 50% dintre acțiuni să aparțină unui localnic. Chiar dacă este compania ta, ideea ta și vii cu ea din România sau din Franța ori America. Asta nu este deloc încântător pentru marile companii sau antreprenori, dar înseamnă protecție pentru țara respectivă.

Este greu, așadar, peste tot, și aici, și în altă parte, dar depinde ce vrei și unde vrei să trăiești.

echipa-biz

Echipa BIZ la Berlin

Te-ai gândit vreodată să pleci din România?

N-am vrut și nici nu vreau să plec. Am construit mult și mi se pare că locul meu este aici. În plus, până la această vârstă am înțeles că sunt un om patriot. Dacă vorbesc despre România, o fac pentru că am ajuns să cred în România.

Noi, ca români, avem o parere proastă despre noi. Totuși, ce au românii bun?

Toți oamenii sunt și buni și răi. Toate popoarele. Românii sunt curajoși, au idei și se luptă pentru ele. În America oamenii sunt obișnuiti să nu gândească, s-au robotizat și nu au inițiativă.

Este uimitor ce poate să facă un român care vrea să schimbe ceva. În țările avansate nu face nimeni, încă, un gest care să schimbe drumul care e deja trasat. Acolo oamenii așteaptă să vină fiecare și să își facă bucata lui. Românii însă schimbă totul în jur. Dau piedicile la o parte, fac tot, se bagă în tot și-și construiesc propriul drum. Așa reușesc românii. Asta ne diferențiază. Această răzvrătire pe care o avem în noi.

Suntem, așadar, ca o pădure, și cu bune și cu uscături. Dar cei care sunt buni, sunt într-adevăr foarte buni. Fie că este vorba de tehnologie, fie că este o olimpiadă sau orice fel competiție, de matematică ori biologie, peste tot sunt români. Cei mai mari inventatori pe care îi avem acum spun: școala românească îți permite să înveți tot ce înveți și în afară. Trebuie doar să vrei.

martaindia2Ai călătorit foarte mult, călătoriile sunt pasiunea ta. Ai vizitat zeci de țări, care dintre ele te-a impresionat și ți-a ramas în suflet?

Am reușit să văd multe țări, pe patru continente. Mi-a plăcut mult, foarte mult India. Am descoperit o țară fascinantă ca și cultură și mai ales ca oameni, o țară pe care o recomand. Nu este periculoasă, așa cum scrie peste tot… Și mi-a mai plăcut mult Portugalia, o țară care se aseamănă mult cu a noastră, dar mai caldă, mai colorată și plină de surprize frumoase.

Previziuni

În numerele revistei BIZ și în evenimentele voastre ați pariat pe social media. Ce urmează după social media, care e următorul nivel?

Nu am pariat doar pe social media. Am pariat mult pe inovație – pe tot ce este afară și vine și la noi. Am avut ani în care am pariat pe CSR, pe tot ce înseamnă management și strategie. Social media s-a văzut cel mai mult și oamenii au rămas cu această impresie pentru că noi suntem prima companie care a organizat evenimente despre social media.

Acum 10 ani, când a apărut fenomenul, personal, ca jurnalist îi uram pe bloggeri. Mă întrebam cine erau oamenii aceștia, cum puteau sa scrie orice, neverificat. Credeam că vor muri singuri. Uite că nu au murit, ci că au crescut foarte frumos!

biz-singapore

Coperta BIZ Singapore – 2015 – a fost distinsă cu RedDot Award, o premieră pentru România

După doi ani mi-am dat seama că trebuie sa analizăm aceasta tendință. Și, din nou, am avut norocul să găsesc niște companii, oameni suficient de deschiși la minte care să înțeleagă fenomenul și să ne sprijine să organizăm acest gen evenimente. Așa am reușit să organizam Social Media Summit, în toată țara, evenimente pe care le cunoaște toată lumea. Acesta este doar un eveniment din tot ceea ce facem noi, dar este unul dintre cele care se vede foarte mult.

În acest moment, am mutat focusul pe marketing tocmai pentru că nu ai ce să vorbești permanent despre social media… Twitter, la noi, a murit. Instagram este un canal care creste încet și sunt puține companii care fac campanii pe Instagram. Facebook face, din păcate, la fel de mult rău pe cât bine… Și atunci totul se concentrează pe eficiență și marketing, pe cum folosești mai bine aceste canale, cum te promovezi și comunici.

Social media ne-a ajutat și ca awareness. Nefiind o companie cu un buget de marketing sau cu un trust în spate, nu am avut nicioadtă reclamă pe TV. Dar prin aceste evenimente am crescut ca notorietate și am reușit să adunăm o comunitate în jurul brandului BIZ. Când mergem undeva, doar anunțăm că suntem în Cluj sau în Sibiu și deja se adună oamenii. Spunem că am ajuns în Londra și vin oamenii acolo. E frumos! Aceasta este puterea social media.

copertabizlapiscina2016

BIZ la piscină – 2016

Unde vezi brandul BIZ peste 10 ani?

Din toată criza, problemele și perioadele grele prin care am trecut, am învățat să o iau ușor și să am totdeauna planuri de backup. Suntem singura revistă care a crescut în ultimii șapte ani și vreau să crească în continuare. Dezvoltăm și vom lansa noi produse în jurul brandului BIZ, pe zonele pe care noi le știm foarte bine – pe zona de marketing, pe zona de inovație – produse care să fie satelit și pe care să le creștem.

Revistele sunt și vor rămâne în continuare interesante pentru o anumită categorie de oameni. Și, chiar dacă printul va mai scădea, vor mai muri multe titluri, vor fi în continare oameni care preferă să țină în mână o carte sau o revistă de calitate, oameni care apreciază publicațiile premium și designul.

biz-piscina

Coperta BIZ – 2001

Dacă te uiți, în toată presa de business ai să vezi că BIZ este singura revistă premium care are design și fotografii la nivelul presei internaționale. Nu publicăm fotografii cu manageri în spatele biroului, cu un pix în mână și o floare în spate. În plus, întotdeauna copera BIZ este gândită să fie interesantă și diferită. Cel mai recent exemplu, coperta BIZ la piscină – este reeditată la 15 ani de la prima ediție pe aceasta temă. Prin aceste gen de idei și proiecte, BIZ reușește să rămână în sufletele oamenilor. Iar cine ne descoperă si ne cunoaște, rămâne cu o mare simpatie față de noi.

Despre parenting, despre magie și bucuria vieții

Cum este Marta Ușurelu ca părinte, ca mamă?

Când am aflat ca sunt însărcinată, m-am gândit că viața mea, așa cum era, se va termina. După ce am născut, mi-am dat seama că Nicolas trebuie să crească și să se “învețe” și el cu mine, nu doar eu cu el.

Mă uit în jur și văd foarte multe mame care se chinuie atât de mult pentru copiii lor, încât ele nu mai există, nu vorbesc decât despre copii lor. N-am vut sa fiu așa și, pentru că îmi plac mult călătoriile, am decis să nu le întrerup și l-am luat pe Nicolas cu noi! Primul lui zbor cu avionul a fost la 8 luni și de atunci merge cu noi peste tot.

Cum sunt ca părinte? Așa cum mi-ar fi plăcut să fie părinții mei și genul de om care vrea să crească un copil pregătit pentru lumea în care trăim.

noi3Nicolas a venit foarte des în redacție. Are mulți prieteni adulți și acesta e motivul pentru care este comunicativ și înțelege lucrurile altfel decât un copil de vârsta lui, iar faptul că a călătorit mult i-a deschis mintea. Cea ce, recunosc, m-a ajutat și pe mine să am o viață mai ușoară 🙂 Deși ajung târziu seara acasă, stau cu el în fiecare zi și petrecem întotdeauna weekend-urile și vacanțele împreună.

Încerc să îl învăț sa fie responsabil… nu prea îmi iese pentru că e perioada în care ia totul în glumă, dar încerc. Faptul că merge des cu echipa mea în diferite locuri, cî ne vede cum lucrăm și vorbim, îl ajută să  înțeleagă că trebuie să fie și el atent și să se implice. Prin acest gen de exemplu ne “mobilizăm” când trebuie să facem temele ca să avem, după aceea, timp să ne jucăm.

Ai învățat ceva de la Nicolas?

Am învățat cel mai mult de la el! Am învățat să cred în magie. Dacă înainte credeam că lucrurile se întâmplă și eram tot timpul optimistă, Nicolas mi-a deschis ochii să văd și mai mult partea frumosă a vieții. M-a ajutat să înțeleg că mereu se întâmplă lucruri frumoase și că, dacă le lași, ele vin în viața noastră!

Iar când prietenii și colegii îmi spun că am doi băieți, pe Nicolas, care este la școală și BIZ-ul, care este deja la “liceu”, mă încântă. Pentru că, până la urmă, asta am făcut: am crescut un copil, cum mi-ar fi placut mie să fiu, și am crescut un brand care face acum parte din familia noastră.

martalataraCe te motivează cel mai mult?

Ce mă motivează… Stăteam și mă gândeam odată ce știu eu să fac cel mai bine. Știu să întorc toate lucrurile care nu merg. Dacă ceva nu merge, găsesc o soluție. Așa s-a întâmplat mereu în viața mea. Iar când s-a întâmplat ceva rău, am reușit să întorc situația respectivă și s-o transform într-un moment esențial din viață.

Cred că sunt foarte multe oportunități în jurul nostru, și trebuie să învățăm să trăim și să ne bucurăm de viață. Iar dacă mai ai și probleme de sănătate, îți dai seama mai ușor cât de firavă e viața și începi să nu mai ai nevoie de o motivație anume ca să trăiești frumos și intens. Începi să te bucuri pur și simplu de fiecare zi.

marta

0

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *