Fiecare întâlnire, curs, conferință sau dialog cu Oana Moraru – consultant educațional, fondatoarea școlii private Helikon și creatoarea platformei Vocea Părinților – mi se pare revelatoare. Duminică am participat pentru a doua oară la un eveniment creat de Oana pentru părinți și profesori, de unde am plecat cu o mulțime de informații extrem de interesante, dar și cu inima plină de speranță și încredere în mine, ca părinte, dar și în copilul meu și în viitorul său. Unul dintre cele mai importante lucruri pe care le-am aflat la DIALOGUL TRANSFORMĂRII – Noua pedagogie a minții și a inimii pentru părinți și dascăli este că trebuie să fim prezenți 100% lângă copiii noștri atunci când suntem lângă ei și să îi lăsăm să trăiască în prezent, așa cum ei știu cel mai bine să o facă.

Citește și Copiii ascultători au părinți „neserioși”. Dialogul transformării cu Oana Moraru (II)

Copiii iubiți și ascultați vor face față acestei lumi disfuncționale. Părinții în dialog cu Oana Moraru

Frustrarea și plictiseala sunt bune pentru copii. Părinții în dialog cu Oana Moraru (II) 

Copiii și temele – prieteni sau dușmani? Părinții în dialog cu Oana Moraru (III)

Trăirea în prezent este cheia fericirii

Oana Moraru ne-a explicat că principala cauză a problemelor pe care părinții sau dascălii le au cu copiii o reprezintă faptul că noi, adulții, trăim în viitor, iar copiii trăiesc în prezent. Noi avem tot timpul o conversație interioară despre problemele de la serviciu, preocupările și grijile familiale, despre ce trebuie să facem peste 5 minute sau mâine, despre copil, școală ori grădiniță, despre grijile cotidiene, relația cu partenerul, cumpărături, ce trebuie sa facem de mâncare și… lista continuă la nesfârșit. Fie că suntem singuri sau ne aflăm în preajma copiilor, morișca gândurilor noastre se învârte neîncetat, fără oprire. Sunt puține momentele când suntem implicați 100% într-un joc sau o discuție cu copilul (și atunci nici nu ne dăm seama când trece timpul, pentru că suntem cu totul acolo!).

Copiii trăiesc în prezent, lor nu le pasă ce se întâmplă mâine sau peste 5 minute, dacă sunt absorbiți de activitatea pe care o fac. Dacă se joacă, o fac cu toată ființa. Dacă se ceartă între ei, au uimitoarea capacitate ca peste câteva clipe să ierte, să uite tot și să o ia de la capăt cu joaca, de parcă nimic nu s-ar fi întâmplat. În spațiul nostru, al adulților mereu preocupați și cu gândul la ale noastre, copiii devin agitați, gălăgioși, neliniștiți și se pot isca conflicte. “Dacă reușim să ne oprim gândurile și doar să fim prezenți lângă ei, vibrația se curăță și copiii se liniștesc și își văd de activitățile lor. Nevoia spirituală a copilului mic este să fie conținut de cineva, să se afle lângă o persoană centrată din punct de vedere energetic, cineva care se află în prezent. Noi tot timpul le vorbim copiilor de viitor, îi ghidăm, le spunem ce trebuie să facă, acum sau mai târziu, însă astfel ei își răpesc prezentul. Trăirea în prezent este singura sursă de fericire a ființei umane, spune Oana Moraru.

Copilul nu este proiectul vieții noastre

Foarte mulți părinți își tratează copiii ca pe cel mai important proiect al vieții lor. E firesc să vrem ca fiul sau fiica noastră să meargă la cea mai bună școală, să facă sporturi sau tot felul de cursuri, să aibă acces la o mulțime de lucruri și experiențe pe care noi, părinții, poate nu le-am avut. Însă copilul nostru este o ființă independentă, autonomă, care are propriul drum în viață. Nu trebuie să încercăm să ne împlinim visele ratate prin ei. Nu îi avem cu scopul de a împlini ceva în existența noastră. Copiii nu sunt un proiect al vieții noastre care trebuie optimizat, îmbunătățit, ajustat – așa cum, din păcate, procedează foarte mulți părinți, poate chiar fără să își dea seama. Vrem ce e mai bun pentru ei, încercăm să îi facem să fie mai buni decât am fost noi, să se comporte altfel, să evite greșelile noastre, dar îi comparăm cu alții, le trasăm traiectoria în viitor și le proiectăm drumul în funcție de propriile noastre preferințe, gânduri, păreri și convingeri. „Ne întrebăm cum să îi facem pe copii să fie altfel decât suntem noi. Dar această întrebare este o capcană, ajugem să îi creștem din senzația de lipsă, că mereu trebuie ceva schimbat, îmbunătățit, ajungem să facem din ei proiectul nostru prin care ne putem împlini o a doua șansă în viață. Însă acest lucru nu e drept pentru copil”, spune Oana Moraru.

Atenția creează realitatea

Oana ne-a explicat cât de mult contează lucrurile și faptele cărora le dăm atenție, mai ales în ceea ce privește comportamentul copilului. Dacă cel mic începe să plângă și face un tantrum, noi începem să ne facem probleme, ne agităm, căutăm soluțiile pentru a-l calma. Dacă spune o minciună sau face o prostie, punem accent pe acel comportament, în încercarea noastră de a-l corecta, subliniind răul sau greșeala pe care a făcut-o. Însă trebuie să ne concentrăm în acest caz pe motivul pentru care a făcut acel lucru – ce simte el când minte, de ce face asta, care e motivul din spate. Atenția creează realitate și pe ceea ce ne concentrăm, aceea aducem în existență. Dacă îi repetăm unui copil că e rău și obraznic, așa se va comporta din ce în ce mai des. Dacă îi repetăm că e bun, înțelept, cuminte, că suntem mândri de el pentru cum gândește, pentru soluțiile pe care le găsește într-o anumită situație, pentru că e harnic și așa mai departe, el se va comporta așa cum îi spunem că este. „Trebuie să ne mutăm atenția pe lucrurile bune pe care le fac copiii, să le subliniem și să le spunem când fac bine, fără să îi lăudăm. De exemplu: îmi place cu ai gândit aici, îmi place că ai avut răbdare și ai așteptat la rând etc. Copiii ținuți în „bine” fac mai mult bine și mai puțin rău”, spune Oana Moraru.

Energia și starea interioară. Învățarea vine din ceea ce transmitem energetic

De asemenea, nu trebuie să intrăm în starea copilului dacă este supărat sau are un tantrum. Trebuie să reflectăm sentimentele lui, să îi arătăm că îl înțelegem, dar nu trebuie să cădem în starea lui. De cele mai multe ori se întâmplă ca noi, părinții să fim trași în stările copiilor pentru că noi nu reușim să ne încărcăm energetic din viața noastră (poate dintr-o discuție cu un prieten sau dintr-un film, o carte ori timp pe care ni-l oferim nouă, pentru lucrurile care ne fac plăcere). Starea noastră și echilibrul nostru energetic sunt foarte importante, copiii simt dincolo de vorbele noastre – simt dacă suntem stăpâni pe noi, dacă suntem fermi sau dacă suntem, la rândul nostru supărați, nervoși, iritați sau fără chef. Acest lucru l-am testat și eu pe propria-mi piele, când Victor era supărat sau nervos și eu încercam să îl liniștesc, însă fără prea mare succes, căci eu, la rândul meu eram iritată, obosită și nervoasă.

Am scris aici câteva dintre lucrurile importante pe care le-am aflat în cadrul dialogului dintre Oana Moraru, părinți și dascăli. Într-un articol următor voi reveni să vă împărtășesc despre etapele de vârstă și dezvoltare ale copiilor și despre cum putem coopera cu ei ca să ne asculte.

Partenerii evenimentului: Sloop, Ramada, Tupperware Brands, Magic One, Aqua CarpaticaBiofuture Carpathia, La Petite, Dolce Gusto, Jucării educaționale, La Roche-Posay, Cartemma, Mobila Moll, Quixx protect, Sara Green, Kinderpedia

Parteneri media: Itsy Bitsy, Parenting PR, Părinți imperfecți, Johannasburg, Prescolar.ro, Laura Bucur, Cristina Oțel, Mămica activă, Mămica zburătoare, Familia Zen, Anasimaria.blog, Alexisme.ro

Foto cover: expertbeacon.com

Foto conferință: Mihai Trașcă

24

Comments (5)

  1. Ce fain ai sintetizat, Johanna! Foarte concis și util. Mulțumim!

    1. Mulțumesc, Laura 🙂 Aștept să vă citesc și pe voi 🙂

  2. La Oana Moraru nu am reuşit să ajung şi nu pot merge nici la workshop-ul pe care îl va susține sâmbătă la Universitatea Româno-Americană! Dar sigur vor mai fi ocazii! Aştept următorul articol!

  3. Ma bucur ca am fost impreuna la acest eveniment atat de bogat in informatii, eu inca mai am insight-uri 😀

    1. Da, și eu mă bucur! A fost grozav 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *