foto TDMDe câte ori pe zi le spunem copiilor noștri “Fii cuminte!” sau “Stai cuminte! Nu face asta!” ori “Tu de ce nu ești cuminte?”? M-am surprins și eu spunându-i deseori lui Victor să fie cuminte, dorind, de fapt, să îi transmit să nu mai alerge sau să nu se mai poarte nepotrivit într-o anumită situație. Noi, părinții de astăzi, am fost crescuți cu acest “cuminte” ca și cuvânt de ordine și am ajuns în două feluri: adulți cuminți sau adulți rebeli. Fără să vrem și fără ne dăm seama, le inoculăm copiilor noștri același fel de a fi, repetându-le zilnic să fie cuminți sau arătându-le că nu se poartă adecvat în comparație cu alți copii cuminți.

Sindromul copilului cuminte. Am participat cum câteva zile la ediția cu numărul 29 a “Atelierelor cu mămici”, eveniment organizat de Totul despre mame pe această temă, a cumințeniei și susținut de Ruxandra Rusan, NLP practitioner și life coach, prezentator al emisiunilor de dimineață la Radio Itsy Bitsy și de Marius Constantinescu, psihoterapeut în formare. Am înțeles că foarte mulți dintre noi, adulții și părinții de astăzi, suferim de “sindromul copilului cuminte” și supra-adaptat. Pentru că ni s-a repetat de atâtea ori în copilărie acest “fii cuminte” și pentru că am văzut că, dacă eram cuminți, calmi, drăguți și ne supuneam, toată lumea ne iubea și puteam obține mai ușor ceea ce doream, am ajuns să ne conformăm și să fim, într-adevăr, cuminți. Iar acest tipar s-a lipit de noi atât de bine încât am ajuns adulți cuminți, care se conformează, care nu protestează, nu își exprimă gândurile, sentimentele, trăirile, părerile, ca să nu deranjeze și să fie evitați de ceilalți. E un tipar bine înrădăcinat în firea noastră și, chiar dacă ne dăm seama de el, nu îl putem evita și nu putem să renunțăm la el decât dacă suntem dispuși să îl conștientizăm pe deplin și să lucrăm cu adevărat la acest aspect, cu toată deschiderea și sinceritatea față de noi.

Foto TDM 2Fără să vrem, le transmitem copiilor noștri același tipar, din felul în care reacționăm atunci când ei nu sunt “cuminți”. Ne enervăm, ne simțim deranjați și stânjeniți că ei fac scene sau se comportă urât în public, ne supărăm, îi atenționăm, îi certăm și le impunem să fie “cuminți”, că altfel nu va fi bine. Oricât ne-am strădui, câte cursuri am urma sau câte cărți de parenting am citi, acest tipar nu se schimbă automat până nu lucrăm cu el.
Exercițiu. Ruxandra și Marius ne-au demonstrat, prin exercițiul SIX STEPS REFRAME, cum, de fapt, orice comportament regretabil al nostru în relație cu cel mic are mereu o intenție pozitivă. De fapt, atunci când ceva ne deranjază la copil și vrem să îi corectăm comportamentul, în loc să găsim un mod pozitiv de a-i explica sau de a-l opri din ce face, noi îi spunem “să fie cuminte”, să nu mai facă asta sau ne enervăm și nu reușim să îi transmitem corect intenția noastră. De fapt, am vrea doar ca el să înceteze acel comportament și să înțeleagă consecințele negative, pe loc, ca un adult – pretenție total nepotrivită. Vestea bună e că ne putem schimba, lucrând cu noi și conștientizând modul în care ne comportăm în momentele în care copilul ne provoacă. Atunci trebuie să ne dăm seama că suntem în vechiul tipar și să apelăm la partea jucăușă și copilăroasă din noi pentru a găsi soluția și a transmite celui mic ce și cum ar trebui să facă, în cel mai simplu și ușor de înțeles mod.
Foto TDM 4Tipurile de comportament ale copilului le putem corecta, îndrumându-l, și nu obligându-l, să procedeze altfel, cu încurajare și multă atenție din partea noastră. De exemplu, dacă nu vrea să împartă jucăriile sau lucrurile sale cu alți copii, îl putem încuraja să împartă ce dorește și atât cât poate, fără să îl obligăm. Trebuie să le cultivăm copiilor valorile pozitive, precum aprecierea, respectul și iubirea de sine, iertarea, dându-le propriul nostru exemplu și aplicând aceste valori atât în relația dintre noi și ei, dintre noi și celelalte persoane (colegi, prieteni, membri ai familiei), cât și față de noi înșine. Copiii învață prin imitație, repetă ceea ce văd, așa că este foarte importat să vadă lucruri bune, frumoase, pozitive, pe care să le învețe și să le pună în aplicare.

legoSeminarul a fost foarte interesant și vă recomand să urmăriți “Atelierele cu mămici”, să vedeți ce teme pregătește echipa Totul despre mame.

Atelierul pentru copii a fost susținut de LEGO® DUPLO®, iar cineva s-a distrat de minune 🙂

Sursă foto cover: www.uticaod.com

Dacă vă plac articolele mele, vă invit să reveniți și dați Like paginii de Facebook, Johannasburg.ro, unde puteți fi la curent cu tot ce scriu.

0

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *