Comunitatea e ceva viu, care pornește de la un om și de la o idee și se bazează pe principul “dă valoare”. Fiecare om contribuie și distanța dintre centru (idee) și fiecare individ din comunitate este egală. Membrii comunității împărtășesc o preocupare sau o pasiune pentru ceva și învață împreună cum să îmbunătățească acel lucru care îi preocupă. E ca un cerc în care toți contribuie. Cum facem să creștem comunitățile noastre ca și bloggeri am aflat săptămâna trecuta la ediția cu numărul 8 a întâlnirilor școlii de blogging Digital Parents Talks, inițiată de inimoasele și ingenioasele Ana Nicolescu și Lavinia Pavel de la Parenting PR.

A fost un eveniment aniversar, căci evenimentele DPT au împlinit un an de existență, iar numărul bloggerilor prezenți a fost cel mai mare de până acum. Peste 60 de bloggeri din nișa de parenting au umplut sala de la Conacul Golescu Grant, locația oferită cu generozitate de partenerii de la DGASPC Sector 6. În timp ce copiii s-au distrat alături la un atelier creativ de jucării powered by Disney Channel și susținut de Learning Hub și inspirat de premiera din 2 octombrie a serialului O Poveste încâlcită, bazată pe filmul de lung-metraj realizat de Walt Disney Animation Studios. Noi, părinții, am stat cuminți ca la școală, am vorbit, am ascultat și am discutat despre branding personal, despre cum ne creăm și ne creștem comunitățile din jurul blogului și despre SEO.  Iată, în continuare, câteva lucruri foarte interesante pe care le-am aflat din prima parte a întâlnirii:

Cum îți definești brandul personal

De la Evelina Necula, director de marketing și comunicare la Kinderpedia, am aflat că este necesar să îți definești bine brandul și să îl diferențiezi de alte branduri pentru a-l putea crește și consolida. E bine să facem o scurtă prezentare a brandului, precum să avem și un logo bine definit, însoțit de câteva reguli de folosire. E bine să avem conturate câteva aspecte și valori ale brandului nostru cu care oamenii să se identifice, să găsim 3-5 atribute pentru brandul nostru, să fim coerenți și consecvenți în ceea ce comunicăm. Relevanța este foarte importantă – de exemplu, dacă avem un blog de parenting, trebuie să avem subiecte relevante pentru comunitatea de părinți, să știm să ne diferențiem de alții, să ne creăm un stil personal și să ne așezăm pe banda noastră, să ne găsim locul.

Evelina ne-a propus un mic exercițiu – să ne răspundem la 3 întrebări care ne ajută să creăm un brand puternic: ce dorim ca oamenii să știe despre brandul nostru? Ce dorim ca oamenii să creadă despre el? Ce dorim ca oamenii să simtă în legătuă cu brandul nostru?

Cum ajungi la oameni și cum consolidezi comunitatea

Ioana Chichet-Macoveiciuc, aka Prințesa urbană, om cu blog de 11 ani, ne-a dat numeroase exemple din activitățile ei cu cititorii și cum a reușit să ăși crească comunitatea online:

  • întâlniri și evenimente cu cititorii, în cadru organizat (lansări de carte, evenimente tematice, a chemat cititorii la ziua ei, întâlniri cu cititorii din alte orașe), dar și non-formale (întâlniri spontane la piscină, la film etc)
  • încurajarea cititorilor să se cunoască între ei
  • acțiuni comune

Comunitatea se consolidează atât offline, cât și online. Ioana a creat câteva grupuri pe Facebook pentru părinți unde scrie și încurajează discuțiile pe teme de educație (unul dintre ele este Educație cu blândețe, care are pete 63.000 de membri). Comunitatea a crescut astfel încât membrii discută și ridică probleme singuri. Nevoia și ajutorul sunt concepte de bază într-o comunitate, iar prin interacțiune continuă comunitatea va crește și se va dezvolta de la sine.

Feedback-ul comunității e foarte important

Evelina Necula ne-a povestit cum a procedat echipa de la Kinderpedia – singura aplicație românească ce facilitează interacțiunea dintre părinți, educatori și copii – pentru a își cunoaște potențialii utilizatori și pentru a-și crea și crește comunitatea. Vizitele în grădinițe, numeroasele discuții cu educatorii, chestionarele pentru părinți, feedback-ul tuturor, combinat, bineînțeles, cu cercetarea și know-how-ul echipei, ia-u ajutat să îmbunătățească platforma Kinderpedia și să o adaptze nevoilor părinților și cadrelor didactice. Astfel, acum Kinderpedia are 11 module de funcționare pentru grădinițe. “Feedback-ul comunității ne-a ajutat foarte mult să ne dezvoltăm, datorită acestuia am dezvoltat și adaptat produsul nostru”, spune Evelina.

Diferența dintre trib și comunitate

Diana Ghindă, trainer și gazda comunității Training Café, ne-a vorbit despre trăsăturile și caracteristicile comunității și ce trebuie să facem ca să o ținem vie, activă și să o creștem. Prin comparație, ea ne-a explicat diferența dintre un trib și o comunitate. Tribul are în frunte un lider care adună oamenii sub el. Comunicarea este unidirețională, se realizează între lider și foecare om în parte. Comunitatea însă se creeză în jurul unei idei comune, a unor preocupări și pasiuni comune, a unui subiect central de interes. Funcționează ca un cerc, unde dinstanța dintre centru (idee) și fiecare mebru este aceeași. Nu contează vârsta și experiența membrilor, fiecare poate contribui la dezvoltarea comunității. Principiul de bază este acela de a da valoare, de a aduce contribuția personală. Pleci de la principiul “ce vrei să dai într-o comunitate” (nu ce vrei să iei).

Ritm, consecvență, perseverență

În creșterea și dezvoltarea comunității (creată, de exemoplu, în jurul unui blog) este foarte important ritmul. Comunitatea trebuie ținută vie, trebuie activată dacă ritmul s-a pierdut. Întâlnirile dintre membrii comunității sunt importante, este nevoie de o frecvență de minim 6-9 luni pentru ca aceasta să se creeze, să se consolideze. Comunitatea este ca și când ai avea un copil, nu îi poți da să mănânce doar din când în când, spune Diana 🙂 Alte idei impotante din prezentarea ei despre comunități:

  • comunitatea va evolua organic – se va schimba pe parcurs, menținând o parte din elementele de la început
  • crearea unei comunități necesită timp și constanță
  • e ncesar să creăm un desing de comunitate, astfel încât ea să fie puternică, să conțină toate elementele importante și să nu se destrame atunci când un membru pleacă
  • creează un ritm pentru comunitate, cu care să îi obișnuiești pe membri
  • combină familiaritatea cu surpriza – de exemplu același loc și același ritm pentru întâlniri, dar conținutul sau tematica sunt diferite mereu, apar noutăți, lucruri neașteptate (de exemplu o seară de filme interesante pentru domeniul comunității, o petrecere, o sesiune de fotografii de grup etc)
  • concentrează-te pe a da valoare comunității – indiferent cât de doritori de contribuție ar fi oamenii, rămân pe termen lung într-o comunitate pentru că primesc valoare. Atunci când oamenii simt că pierd timpul sau că doar dau și nu primesc pe măsura contribuțiilor lor, mai devreme sau mai târziu vor pleca. Valoarea nu e neapărat materială, putem da valoare comunității prin organizarea de întâlniri, networking etc.
  • dezvoltă spații publice și private – unele întâlniri vor fi doar pentru membri, iar la altele vor participa și persoane din afara comunității
  • găzduiește un dialog între mai multe perspective – invită oameni la discuție care au păreri diferite. Acest dialog va crea valoare și va îmbogăți domeniul de activitate al comunității.

Prezentarea Dianei și principiile enunțate de ea despre lucrul cu comunitățile mi s-au părut extrem de valoroase, iar exemplele practice adăugate de Evelina Necula și Ioana Chicet-Macoveiciuc au completat și au îmbogățit discuția. În cel de-al doilea panel, Lavinia Pavel a făcut o prezentare despre principiile SEO și cum putem optimiza articolele noatre în funcție de cerințele de căutare aplicate de Google. Voi reveni cu câteva idei din prezentarea Laviniei.

#DPT #8 a fost un succes și le mulțumesc mult Anei și Laviniei pentru că au adus speakeri și parteneri minunați și pentru că au creat acest concept minunat de întâlniri pentru bloggeri, tocmai pentru ane ajuta să creștem, să fim mai buni, să comunicăm eficient și să creștem în ceea ce facem. Mulțumim!

Partenerii și susținătorii Digital Perents Talks #8 au fost: Disney Channel, Idea Bank, Kinderpedia, Aqua Carpatica și Bioderma.
Mulțumiri speciale pentru găzduire Centrului de Recreere şi Dezvoltare Personală „Conacul Golescu Grant”. Acesta este un compartiment subordonat Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului, Sector 6.

Foto: Cristina Nichituș, Photography Studio – Kids & Family

 

2

Comments (4)

  1. Eu îţi mulţumesc pentru că ai scris şi ai împărtăşit şi cu noi ideile informaşiile acestea utile! 🙂

    1. Mulțumesc, Denisa, că mă citești 🙂

  2. Cred ca intalnirile DPT sunt extrem de benefice pentru noi, ca oameni cu blog, dar mai ales ca oameni! Mie mi-au adus prieteni noi in care am gasit sprijin, dar si o multime de informatii, cum sunt cele despre care ai vorbit si tu…pe care nu le puteam “accesa” cu atat usurinta. Voi reciti articolul tau de cate ori voi avea nelamuriri legate de branding si de comunitati, pentru ca este foarte bine structurat si complet. Si crede-ma , voi avea nevoie :). Iti trimit 100 de pupici!

    1. Mulțumesc, Nico! Și eu te imbrățișez! Și să știi că te citesc cu drag 🙂 Da, întâlniriel DPT sunt minunate, și eu am aflat o mulțime de lucruri extraordinare de fiecare dată. Sunt foarte utile pentru noi, bloggerii și chiar s-a creat o comunitate frumoasă 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *