mh-photoO cunosc pe Mirela Horumba de mulți ani și am avut privilegiul să particip la atelierele și cursurile ei dedicate părinților, precum și să organizăm împreună, pe când lucram la 121.ro – Comunitatea femeilor senzaționale, unul dintre cele mai frumoase proiecte de educație și psihologie, “Clubul pentru suflet”. Mirela este un om deosebit, psiholog și psihoterapeut cu mare experiență, trainer, cu o mulțime de specializări și formări la activ, organizează ateliere pentru părinți, precum și workshop-uri de dezvoltare personală pentru femei și pentru adolescenți. Este fondatoarea programelor “Părinții Schimbării” și “Bright Parents” și inițiatoarea Festivalului Național de Parenting „În familie“, organizează ateliere și tabere pentru consilierea părinților și a cadrelor didactice, prin care oferă soluții și noi abordări în educația copiilor. Mirela Horumba este un specialist în educație și parenting, este mamă la rândul ei și un om foarte cald, zâmbitor, care îți transmite încredere, siguranță și bucurie de la prima vedere.

Am discutat cu Mirela despre provocările generației actuale de părinți, despre inteligența emoțională a copiilor, dar și despre posibilele soluții la problemele actualului sistem de învățământ din România.

1. Ești psiholog și psihoterapeut. Cum te-a purtat viața pe acest drum?

Sunt psiholog și psihoterapeut și sunt foarte pasionată de ceea ce fac. Cred că este cea mai potrivită profesie pentru mine :-),  deși fac mereu același lucru, aparent, de fiecare dată este diferit. Este o întreagă poveste despre cum am ajuns pe acest drum. Acum, când mă uit în urmă, mi se pare extrem de firesc, însă atunci când avem 30 de ani am intrat, la modul propriu, într-o criză existențială majoră. Atunci am crezut că-mi fuge pământul de sub picioare, acum consider o mare binecuvântare acea perioadă și tot ce a urmat după.

Clubul pentru suflet

La “Clubul pentru suflet”, cu Daniela Kammrath

Din afară, totul părea de nota 10 în viața mea, tocmai eram și proaspătă mămică, doar că eu mă tot întrebam care este sensul vieții mele… și așa au început căutările către mine. Am găsit curajul de a mă descoperi (recunosc că nu a fost ușor) și a-mi croi drumul meu în viață, cel care mi se potrivește cu adevărat. După care am făcut studii postuniversitare de comunicare și managementul resurselor umane (eu eram singurul inginer de acolo 🙂 ) și mi-am dat seama că, pentru ce vreau să fac, Facultatea de Psiholologie și Științele Educației de la Universitatea București e primul pas. A urmat programul masteral de Psihodiagnostic, Psihoterapie Experiențială Unificatoare și Dezvoltare Personală, precum și o serie de multe alte formări. Având în vedere faptul că știința evoluează și psihologia face noi și minunate descoperiri, este de la sine înțeles că este necesar să fii la zi cu tot ce se întâmplă, mai ales în domeniul psihologiei pozitive, a cărei susținătoare sunt :-).

2. Lucrezi foarte mult cu părinții. Care crezi că sunt principalele probleme ale generației actuale de părinți?

Așa este, lucrez cu părinții și la cabinet, și în diversele proiecte de educație parentală și socială în care sunt implicată. Cred că generația actuală de părinți este pusă în fața unei provocări uriașe, aceea de schimbare de paradigmă în ceea ce privește creșterea și educarea copiilor. Mulți părinți deja au conștientizat că felul în care ei își îndeplinesc această sarcină determină comportamentul copiilor și nu invers. Părinții nu au informații corecte despre felul în care să abordeze copiii, nu știu ce se întâmplă în fiecare perioadă de dezvoltare psiho-emoțională, cum se dezvoltă creierul și sistemul endocrin și cel mai provocator aspect este faptul că părinții încă nu stiu ce mesaj psihologic transmit copilului prin cuvintele pe care le folosesc adesea.

3. Am discutat cu mai multe mămici de copii preșcolari și una dintre cel mai des întâlnite probleme este că cei mici nu ascultă, sunt mult mai recalcitranți, mai agitați și mai nervoși decât am fost noi ca și copii. Se pare că e o problemă destul de des întâlnită și părinții se plâng că nu se pot înțelege cu copiii lor de 3, 4 sau 5 ani. (Chiar și eu mă confrunt cu această problemă, am scris despre asta aici.) De ce crezi că se întâmplă acest lucru? Ne poți explica ce se întâmplă la această vârstă și cum ar trebui să ne comportăm cu cei mici?

Acest aspect îl aud și eu de multe ori în activitatea mea. Copiii răspund modului defectuos în care ne purtăm cu ei. Nu le respectăm ritmul de viață, de masă, de joacă, nu știm ce pot ei face și ce nu și de aici o maaare de așteptări nerealiste. Mulți părinți cred că copilul lor este un fel de adult în miniatură, ceea ce este fals. Este foarte clar că primim reacții sub formă de nemulțumire, iritare, furie. Între 3-5 ani este perioada optimă când copiii învață despre reguli și limite. La acest capitol părinții sunt în proces de învățare. De aceea eu recomand părinților să se informeze din surse acreditate. Și Internetul este bun, însă sunt și multe neadevăruri. Consultarea specialiștilor poate fi un prim pas :-). Nu este nicio rușine să înveți dacă nu știi, ignoranța te costă mult mai mult pe teremen lung. Cum știu că am nevoie de ajutor: dacă relația mea cu copilul devine o sursă permanentă de conflict, ceva din strategia mea de parenting este eronat, are nevoie de schimbarea modului în care eu ca părinte procedez.

4. Ții cursuri și seminarii dedicate părinților. Spune-ne mai multe despre ele, te rog.

Mirela 2Așa este, mă implic foarte mult în ajutorarea părinților prin aceste cursuri, seminarii și ateliere practice. Părinții au înțeles că ei sunt psihologul de ficare zi al copilului și au nevoie să se documenteze în acest sens. Ce fac eu de fapt: le traduc teoriile și tehnicile psihologice în instrumente pe care ei să le poată folosi acasă, în relația cu copilul. Și mai ales împreună conștientizăm cum și de ce metodele tradiționale duc la eșec pe termen lung. Avem nevoie să creștem un copil autonom, responsabil și cu încredere în el, rețeta sigură pentru o viață de calitate când va deveni adult. Înțelegem împreună că nu copilul este responsabil de starea mea de confort psihologic, ci eu ca adult este necesar să fac acest lucru :-).

5. Spune-ne câteva lucruri despre programul “Părinții Schimbării” și despre clubul “Bright Parents” din cadrul Shakespeare School, ale cărei fondatoare ești.

Mă bucur că mi-ai pus această întrebare. Din septembrie începe cel de-al patrulea an de când am început aceste programe și lucrurile progresează constant. De exemplu, la ultimul eveniment am avut mai mult de 400 de părinți înscriși, iar tema a fost “Educația pozitivă și teoria inteligențelor multiple”. Am fost rugați să-l mai facem în toamnă pentru cei care nu au mai apucat să se înscrie prima dată.

6. Ai lansat anul trecut Trusa de Bunăstare a Familiei. Ce este aceasta, pe scurt, și care a fost feedback-ul familiilor care au folosit-o?

Trusa de bunăstare a familiei este un kit cu instrumente practice de aplicare a psihologiei pozitive în educațe. Așadar, avem la îndemână tot ce avem nevoie pentru a crește inteligența emoțională, stima de sine și mai ales pentru momentele în care este necesar să intervenim fără să ne rănim emoțional copilul.

Avem un feedback foarte bun de la cei care au folosit-o, cel mai surprinzător pentru mine fiind cel de la Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Copilului și Adopții.

7. Care sunt cele mai mari provocări ale tale ca părinte și cum le faci față?MIRELA 3

Cea mai mare provocare a mea a fost când am înțeles că în parenting nu este vorba despe copil, ci despre parinte. PARENTING-UL REPREZINTĂ CINE EȘTI TU CA PĂRINTE ÎN RELAȚIA CU COPILUL, mai apoi vine ca o consecință ceea ce faci și cum faci. Desigur, si pentru mine parenting-ul este procesul de dezvoltare personală inițiat odată cu apariția fiicei mele în viața mea 🙂

8. Se discută tot mai mult despre ineficiența și problemele învățământului românesc și a actualului mod de predare din școli. Care sunt cele mai mari hibe aici și cum le putem rezolva?

Am analizat și eu fenomenul actual din școli și pentru mine lucrurile sunt extrem de clare: este necesar să introducem și suportul biologic al elevului în ecuație și deja vorbim despre un copil în carne și oase, care are o reprezentare fizică. Are un creier, o minte de care trebuie să ținem seama cum funcționează, un corp care are nevoie de mișcare și mai ales UN SUFLET PE CARE ESTE INTERZIS CU DESĂVÂRȘIRE SĂ ÎL RĂNEȘTI. Astfel, din perspectiva mea, rezolvarea vine de la sine: școala să aibă obiective privind cunoștințele dobândite pe parcursul programului educațional, obiective psihologice privind elevul – stima de sine, încredere în forțelele proprii, inteligența emoțională, consiliere vocațională, dezvoltare personală – și obiective sociale – rezolvarea de conflicte, comportamente prosociale, implicarea în comunitate. Și iată cum deja școala vine în sprijinul comunității și nu în dezavantajul ei.

9.  Cum putem noi, părinții din ziua de astăzi, să ne creștem copiii ca să devină adulți responsabili, dar și empatici? Care ar fi cele 3-4 lucruri de bază după care ar trebui să ne ghidăm?

Desigur, răspunsul este evident: dacă tu ești responsabil și empatic, el deja are modelul în acțiune :-). Elementele de bază pentru a crește astfel de copii sunt respectul și autonomia, ceea ce duce la încredere și responsabilitate.

10. Organizezi tabere și workshop-uri pentru femei care doresc să își crească încrederea în sine. Ce obțin participantele în urma acestor programe?

În general, ca feedback avem o îmbunătățire a calității vieții, fie că este în registrul personal, în cel de cuplu, în familie sau la job. Cel mai important aspect este faptul că fiecare participantă înțelege că este arhitectul propriei vieți și toate femeile primesc instrumentele să acționeze în acest mod, unul dintre ele fiind OMU – obiceiuri mentale utile.

11. Care este crezul tău în viață, după care te ghidezi?

Crezul meu este “fii schimbarea pe care o dorești tu în lume”, cu două elemente de subliniere: primul, ACȚIUNE ȘI PASIUNE, iar cel de al doilea este ORI TACI, ORI FACI!  🙂

12. Ne poti impărtăși cel mai măreț vis al tău?

Cu mare drag, cel mai măreț vis al meu se numește România frumoasă și conștientă de valoarea ei 🙂

Pe Mirela Horumba o puteți găsi pe pagina ei de Facebook, iar informații despre programele, cursurile și atelierele Mirelei găsiți pe mirelahorumba.ro.

Mirela Itsy

0

Comments (2)

  1. […] “Avem nevoie să creștem un copil autonom, responsabil și cu încredere în el.” Inter… […]

  2. […] mele de părinte, am pus întrebări și am aflat răspunsuri de la specialiști precum Mirela Horumbă, psiholog și psihoterapeut sau Roxana Olaru, psiholog. Am participat la evenimente interesante și […]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *